poniedziałek, 15 kwietnia 2019

Duplikat faktury, a odliczenie VAT i ujęcie w JPK

       



Przykładowa częsta problematyczna sytuacja:

    W kwietniu 2018 roku został dokonany zakup towaru handlowego. Kontrahent z tego tytułu wystawił fakturę, ale nigdy jej nie otrzymał w związku z tym nabywca nie uregulował faktury. W styczniu 2019 sprzedawca upomniał się o należność, wyniku analizy wyszło, że nabywca nie ma tej faktury, a więc poprosił  o duplikat. Pytanie brzmi czy nabywca mam prawo odliczyć VAT w deklaracji za kwiecień 2018 czy styczeń 2019 r.? Czy w JPK VAT powinien ująć datę wystawienia i numer faktury z pierwotnej czy duplikatu?

    W takiej sytuacji podatnik ma prawo odliczyć VAT z otrzymanego duplikatu w styczniu 2019 roku, a w JPK VAT powinien wykazać numer i datę wystawienia duplikatu.

   Czynny podatnik VAT ma prawo do odliczenia VAT-u od zakupu towarów i usług, które stanowią koszty uzyskania przychodu. Prawo do odliczenia przysługuję w okresie w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, ale nie wcześniej niż za okres w którym podatnik otrzymał fakturę. Pomijając tu kwestie przewidzianych przez ustawodawcę jako szczególnych terminów odliczenia VAT dla niektórych czynności.

   Jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia VAT w tym terminie, w którym ma prawo go odliczyć to może jeszcze to zrobić w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Jeśli nie dotrzyma również tych terminów to może odliczyć VAT przez korektę deklaracji podatkowej za miesiąc w której otrzymał fakturę, jednak nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku w którym powstało prawo do odliczenia.

   Dokumentem dającym prawo do odliczenia VAT-u jest faktura jak i jej duplikat wystawiony w sytuacji, gdy faktura zaginie lub ulegnie zniszczeniu. Duplikat ma identyczną moc prawną jak i faktura pierwotna, ponieważ dokumentuje to samo zdarzenie gospodarcze. Należy zwrócić jednak uwagę, że termin odliczenia VAT-u z duplikatu zależny jest od okoliczności jego wystawienia tj. od tego czy nabywca dostał wcześniej fakturę pierwotną, która następnie uległa zniszczeniu lub zginęła.  Jeśli podatnik odliczył VAT z pierwotnej faktury, która następnie uległa zniszczeniu lub zginęła, wówczas duplikat faktury stanowi tylko potwierdzenie, że podatnik miał prawo do odliczenia VAT-u. Jednak jeśli podatnik nie otrzymał pierwotnej faktury, wówczas taki duplikat jest traktowany jak oryginał faktury. Podatnik ma prawo do odliczenia VAT za okres, w którym otrzymał duplikat. W tym przykładzie tj. styczeń 2019 lub dwa kolejne okresy rozliczeniowe.

20 komentarzy:

  1. Prowadzenie księgowości to zawsze była dla mnie czarna magia, wszystkie tabelki itp. nawet jak chciałam kredyt to miałam problemy ze zrozumieniem tych różnych procentów. Na szczęście zerknęłam na http://kredytowyjanusz.pl/ i sporo mi się rozjaśniło.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej. Ja szukam biura księgowego we Wrocławiu, które zajmuje się także obsługą kadrowo-płacową, ponieważ nie mamy takiego działu a mi już brakuje czasu na prowadzenie tego. Przykładowo oferta kadry i płace wrocław Pani zdaniem może być w porządku?

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna informacja! Nie miałam o tym pojęcia. Od dłuższego czasu prowadzę własną firmę, ale przyznam, że nie ogarniam tych wszystkich przepisów ...
    Zatrudniam księgową i kadrową i zastanawiam się czy im nie ułatwić troszkę pracy. Znalazłam na stronie sente program kadrowy do rozliczania płac. Myślę, że mógłby on całkiem nieźle ułatwić im pracę. Co myślisz o takich rozwiązaniach? :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Księgowość na poziomie? W eRachuba title="biuro rachunkowe">http://www.erachuba.pl uporamy się z wszystkimi problemami księgowymi! Serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszych usług.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakie biuro księgowe polecacie w Krakowie? Ja zastanawiam się nad skorzystaniem z oferty http://www.perfekt.biz.pl Czy ktoś z was miał do czynienia z tą firma?

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli chcesz mieć pewność, że księgowość Twojej firmy jest prowadzona na najwyższym poziomie, skorzystaj z usług tego biura rachunkowego w Żywcu https://www.ksiegowa-nowak.pl/oferta.html. Oferuje ono kompleksowe wsparcie zarówno dla osób prywatnych, jak i przedsiębiorców. Świadczy usługi, dbając o najwyższą rzetelność i przejrzystość prowadzonych ewidencji rachunkowych.

    OdpowiedzUsuń
  7. każde biuro rachunkowe powinno poradzic sobie z takimi problemami - nie warto prowadzic ksiegowosci na wlasna reke tak samo jak i rozwiazywac problemów prawnych
    __________________
    https://panasiuk.com.pl/

    OdpowiedzUsuń
  8. Wystawianie faktur jest dużo prostsze z wykorzystaniem specjalnych programów.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzięki za to info, najlepiej, aby pojąć podstawy, udać się na kurs dla księgowych.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzisiaj sprzedaż jest kluczem do rozwoju firmy - bez sprzedaży nie ma pieniędzy. Klienci są coraz bardziej świadomi i oczekują pomocy od sprzedawcy, a nie nachalnej sprzedaży. Odpowiednie podejście i zrozumienie klienta to klucz do sukcesu. Tego własnie nauczysz się na szkoleniu sprzedażowym Integrity Solutions https://integritysolutionspoland.pl/szkolenia-sprzedazowe-krakow/

    OdpowiedzUsuń
  11. Dopóki sama nie założyłam firmy też nie miałam pojęcia jak wystawia się faktury, jak prowadzi księgowość. Wszystkiego uczyłam się od podstaw, z zasady powierzając te zadania profesjonalistom. To co mnie najbardziej zaskoczyło to opóźnienia w dokonywaniu płatności, zdecydowana większość klientów opłacała faktury po terminie. Sama nie wiem z czego to wynika, w każdym razie metody ponaglania i przypominania o płatności sprawdzają się. My korzystamy z platformy https://monpay.pl/ w tym celu. Świetne rozwiązanie, ułatwia dopilnowanie terminów i wysyła wszelkie powiadomienia do klientów. Wystarczy zaplanować scenariusz komunikacji aby ich przesyłanie odbywało się automatycznie.

    OdpowiedzUsuń
  12. ja jednak wolalam zlecic ksiegowosc do biura rachunkowego superksiegi.pl - nie wyobrazam sobie, zebym miala sama sie z tym bawic bo do papierkow to ja glowy nie mam, a tak moge ten czas dla klienta wykorzystac

    OdpowiedzUsuń
  13. Już od ponad roku korzystam z usług Biuro księgowe Bielsko Biała Z początku radziłam sobie sama z całą księgowością mojej firmy. ale w pewnym momencie zaczęło być tego coraz więcej i zdecydowanie mnie to przerosło... Powierzyłam całą papierkową robotę w dobre ręce.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dla mnie to oczywiste, że sama sobie nie poradzę. A skoro tak, to księgowa z Warszawyhttps://ksiegowawarsza wa.com/ będzie musiała mi odpowiednio pomóc. Nie wiem jednak, co zrobić i do kogo się w tym względzie zgłosić. Możecie mi poradzić? Fajnie będzie czegoś się dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  15. Uważam, że w przypadku usług księgowo-podatkowych warto korzystać z usług specjalistów, dlatego polecam Wam sprawdzić oferte na stronie Biuro rachunkowe w Krakowie . Ktoś z Was również korzysta z ich usług?

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. Znam to uczucie, kiedy dostajesz duplikat faktury i nie wiesz, co z nim zrobić. Czy możesz odliczyć VAT? Czy musisz przechowywać ten dokument? Powyższy artykuł pomaga w rozwiązaniu tych pytań.
    https://finea.pl/faktoring-cichy/

    OdpowiedzUsuń
  18. W przypadku mojej firmy od wielu lat korzystam z usług sprawdzonego i profesjonalnego biura rachunkowego z Krakowa - http://www.perfekt.biz.pl . Korzystam z ich usług od dawna i nigdy nie było najmniejszego problemu, dlatego mogę Wam ich szczerze polecić.

    OdpowiedzUsuń
  19. Dobrze mieć sprawdzoną księgową w firmie czy współpracować z biurem które może przejąć na siebie szereg działań związanych nie tylko z prowadzeniem księgowości ale tak jak https://wzpartners.pl/oferta/payroll/ także na przykład z obsługą kadrowo-płacową. Nawet mając bardzo małą firmę można taką współpracę podjąć, koszty będą niższe niż pracownik na etacie.

    OdpowiedzUsuń
  20. W dobie rosnącej skomplikowania przepisów podatkowych, szczególnie istotne jest dbanie o rzetelność dokumentacji i prawidłowe procedury księgowe. Dbanie o to, by mieć odpowiednią dokumentację i stosować się do przepisów może zapobiec potencjalnym kłopotom z organami podatkowymi.
    https://kancelariagospodarcza.pl/

    OdpowiedzUsuń