czwartek, 22 grudnia 2016

Odliczenie VAT w sytuacji zaginięcia bądź zniszczenia faktury

 
Jeśli faktura zagnie bądź ulegnie zniszczeniu, podatnik musi wystawić duplikat tej faktury. Duplikat pod względem prawnym jest tożsamy z fakturą pierwotną, gdyż dokumentuje w identyczny sposób to samo zdarzenie. A więc stanowi również tak jak faktura pierwotna podstawę do odliczenia podatku VAT.


Zaginiecie lub zniszczenie faktury

   W sytuacji kiedy faktura zaginie lub ulegnie zniszczeniu, podatnik wystawia duplikat tej faktury. Jeśli chodzi o duplikat faktury należy wyjaśnić, że według ustawy o VAT podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
  • sprzedaż oraz świadczenie usług i dostawę towarów realizowaną przez niego na rzecz innego podatnika,
  • sprzedaż wysyłkową na terenie kraju i sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju,
  • otrzymanie przez podatnika całości lub części zapłaty,
  • wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
   Jeśli faktura zaginie lub ulegnie zniszczeniu, podatnik na prośbę nabywcy wystawia kolejny raz fakturę (duplikat faktury). Duplikat faktury musi być zgodny z danymi zawartymi na fakturze pierwotnej.
   Duplikat faktury w sytuacji zaginięcia lub zniszczeniu może wystawić również osoba upoważniona przez podatnika do wystawiania faktur.
   Faktura wystawiona  ponownie musi zawierać wyraz DUPLIKAT oraz datę wystawienia duplikatu.
A więc w sytuacji, kiedy faktura zaginie lub ulegnie zniszczeniu to podatnik bądź upoważniona osoba do wystawiania faktur, wystawi ponownie fakturę z oznaczeniem DUPLIKAT oraz datą jej wystawienia. Wystawca faktury ma prawo wystawić duplikat za prośbę nabywcy tak jak i z własnej inicjatywy.
   Ważny jest fakt, że duplikat faktury ma moc prawna taką samą jak faktura pierwotna, dokumentuje w identyczny sposób to samo zdarzenie co faktura pierwotna oraz stanowi podstawę prawną do odliczenia podatku VAT.
   Należy jednak pamiętać, że prawo odliczenia podatku VAT na podstawie duplikatu faktury, przysługuje tylko wtedy, jeżeli podatnik nie dokonał wcześniej tego odliczenia tzn.  nie odliczył z faktury pierwotnej.


Odliczenie VAT na podstawie duplikatu faktury

   Ustawa VAT nie odnosi się w szczególny sposób do terminu odliczenia podatku VAT z duplikatu faktury. Wobec tego podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku VAT dotyczą zarówno faktury pierwotnej jak i duplikatu faktury.
   Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o VAT prawo do odliczenia podatku przysługuje za nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji czynności opodatkowanych.
   Kwota podatku naliczonego jest to suma kwot podatku zawartych na fakturach zakupu towarów i usług oraz fakturach wystawionych z tytułu dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub usługi (faktura zaliczkowa).
   Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje, kiedy zostaną spełnione następujące warunki:
  • podatnik jest podatnikiem VAT,
  • dostawca za sprzedaż towarów i usług naliczył VAT,
  • zakupione towary lub usługi są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych.


Termin odliczenia podatku VAT z duplikatu faktury

   W sytuacji duplikatu faktury odliczenie podatku VAT może zostać zrealizowane w terminie określonym w ustawie o podatku VAT.
   Prawo do odliczenia podatku VAT nabywa się w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy odnoszący się do danej transakcji, w dodatku nie wcześniej niż w okresie, w którym podatnik otrzyma duplikat faktury dokumentujący dane zdarzenie gospodarcze.
   Jeśli podatnik w miesiącu w którym spełnia wszystkie warunki do odliczenia VAT, nie odliczy go, może to zrobić w deklaracji VAT w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, następujących po okresie w którym podatnik nabył prawo do odliczenia podatku VAT tzn. po miesiącu w którym otrzymała duplikat faktury dokumentujący świadczenie usług lub dostawę towaru.
   Jeśli podatek nie zostanie odliczony w dwóch kolejnych deklaracjach rozliczeniowych sporządzonych po deklaracji w którym podatnik otrzymał duplikat faktury, może odliczyć podatek VAT jedynie za pomocą korekty deklaracji VAT za miesiąc, w którym otrzymał duplikat faktury. Na sporządzenie korekty deklaracji ma 5 lat, licząc od początku roku, w którym zostało nabyte prawo do odliczenia podatku VAT.
   Warto jednak zauważyć, że w sytuacji kiedy nabywca usługi lub towaru odliczył VAT na podstawie pierwotnej faktury, która później zginęła to duplikat tej faktury jest tylko formą potwierdzenia, że wcześniej zostało już zewidencjonowane zdarzenie gospodarcze. Wtedy data wystawienia duplikatu faktury nie ma znaczenia. 

1 komentarz:

  1. Świetny wpis, bardzo przydatny! Zastanawiam się nad zajęciem się księgowością samodzielnie. Firma jest mała, więc może dobrym rozwiązaniem byłoby, jeśli zastosowałabym księgę przychodów? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń