piątek, 2 września 2016

Podsumowanie zmian w prawie podatkowym dokonanych w lipcu 2016 r.

Przedstawiam poniżej najważniejsze zmiany jakie miały miejsce w lipcu 2016 r. w ordynacji podatkowej i w ustawie o administracji podatkowej.

Zmiany w ordynacji podatkowej

  1. Powstanie instytucji pełnomocnictwa ogólnego. Instytucja ta upoważnia do działania w każdej sprawie podatkowej oraz innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych bądź organów kontroli skarbowej. Pełnomocnictwo ogólne można zgłosić tylko drogą elektroniczną do ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Do zgłoszenia pełnomocnictwa ogólnego można skorzystać z portalu podatkowego MF po zalogowaniu się w zakładce pełnomocnictwa. Portal podatkowy jest bezpośrednim kanałem do komunikacji z organami podatkowymi. Informacja o udzielonym i zgłoszonym pełnomocnictwie jest zamieszczana w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych.
  2. Nowy obowiązek Ministra Finansów Publicznych prowadzenia Centralnego Rejestru. Dostęp do Centralnego Rejestru otrzymali organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej.
  3. Zobowiązano podatnika do przesyłania rejestrów VAT do Urzędu Skarbowego w formacie JPK.  O obowiązku przesyłania pliku JPK więcej przeczytacie  http://ksiegowoscpelnamocy.blogspot.com/2016/08/nowy-obowiazek-przesyania-ewidencji-vat.html.

Zmiany w ustawie o administracji podatkowej

  Utworzenie nowego stanowiska asystent podatnika. Asystent podatnika jest zobowiązany do pomocy podatnikom w samodzielnym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych.
  Do obowiązków asystenta podatnika należy:
  • udzielanie informacji jak należy wypełnić zeznania i deklaracje podatkowe
  • pomoc w indywidualnych sprawach podatnika w tym również dotycząca formy opodatkowania
  • informowanie o terminach podatkowych
  • informowanie o zasadach korzystania z ulg dotyczących spłat zobowiązań podatkowych
  • udzielanie informacji ogólnych, jakie rodzaje spraw można załatwić w innych organach podatkowych i Zakładzie Ubezpieczeń społecznych

Każdy mikro-przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą będzie miał przydzielonego asystenta. Asystent jest przydzielany na okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania nr NIP. 

1 komentarz:

  1. Przy tych wszystkich zmianach, które przychodzą jedna po drugiej, warto inwestować w rozwiązania,które ułatwią nam rozliczenia, fakturowanie i ogólnie pracę w firmie z zachowaniem wszystkich nowych przepisów i na najwyższym poziomie. Polecam poczytać stronę ifirma s.a.

    OdpowiedzUsuń