środa, 10 sierpnia 2016

Akta osobowe pracowników.

 

W poprzednim poście http://ksiegowoscpelnamocy.blogspot.com/2016/08/warunki-zawarcia-i-wypowiedzenia-umowy.html były omawiane warunki zawarcia umowy o pracę. Każdy pracodawca, który podpisze z pracownikiem umowę o pracę ma obowiązek założenia teczki pracowniczej dla każdego pracownika zatrudnionego w firmie na umowę o prace.

Teczki pracownicze składają się z następujących części:

 Część A
W część A w aktach osobowych znajdują się dokumenty dotyczące ubiegania się pracownika o pracę.

W związku z tym powinniśmy pamiętać przy podpisaniu umowy, aby dać pracownikowi nie tylko do podpisania umowę, ale również podstawowe dokumenty pracownicze, które powinny znaleźć się w aktach osobowych.

Część A teczki osobowej, powinna zawierać następujące dokumenty:
- CV pracownika,
- kwestionariusz osobowy,
- dokumenty potwierdzające  kwalifikacje pracownika niezbędne do wykonywania określonego stanowiska pracy,
-  świadectwa ukończenia szkoły,
- orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniach do pracy na danym stanowisku,
Dodatkowo w części A umieszczamy dokumenty, przedłożone z własnej inicjatywy pracownika takie jak:
- certyfikaty,
- świadectwa ukończenia szkoleń, kursów,
- dyplomy,
- świadectwa pracy z poprzednich firm.
Część B
W części B znajdują się dokumenty związane z przebiegiem zatrudnienia.

Część B teczki osobowej powinna zawierać następujące dokumenty:
- umowę o pracę,
-  zaświadczenie o ukończeniu kursu BHP,
- oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z regulaminem pracy, 
- oświadczeni pracownika z prośbą o przelewanie wynagrodzenia na konto,
- PIT 2
- aneksy do umowy o prace, jeśli w trakcie zatrudnienia takie powstały,
- orzeczenia lekarskie z badań kontrolnych,
- wnioski o udzielenie pracownikowi urlopu ojcowskiego, wychowawczego bądź bezpłatnego, (od stycznia 2016 r. nie obowiązku zamieszczania dokumentów dotyczących urlopu macierzyńskiego),
- jeśli powierzamy pracownikowi jakieś mienie, pisma potwierdzające powierzenie powinny znaleźć się w części B akt, 
- dokumenty dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracownika,
- umowa o zakazie konkurencji, jeśli została podpisana,
- dokumenty dotyczące udzielanych nagród, wyróżnień oraz kar porządkowych pracownikowi,
- korespondencja z organizacją związkową, 
- dokumenty dotyczące obniżenia wymiaru czasu pracy.
Część C 
Część dotyczy dokumentów związanych z ustaniem stosunku pracy.

Część C teczki osobowej powinna zawierać następujące dokumenty:
 - rozwiązanie umowy o prace,
- kopia świadectwa pracy,
- w razie zajęcia wynagrodzenia w związku z postępowaniem egzekucyjnym -dokumenty potwierdzające dokonania tych czynności 
-  po rozwiązaniu umowy o pracę z części B do części C przekładamy umowa o zakazie konkurencji oraz orzeczenia lekarskie z badań kontrolnych.
Dokumenty w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być chronologicznie ułożone i ponumerowane. Każda z części powinna zawierać wykaz znajdujących się w niej dokumentów.
Akta osobowe pracowników należy przechowywać 50 lat, licząc od dnia zakończenia stosunku pracy.  Za nieprowadzenie przez pracodawce akt pracowniczych grozi grzywna od  1 000 zł do 30 000 zł.

Poniżej wzory druków akt osobowych pracowników.



Na każdym z tych druków po kolei chronologicznie wypisujemy jakie dokumenty u danego pracownika znajdują się w poszczególnych częściach akt osobowych.

1 komentarz:

  1. Jeśli prowadzicie własną działalność to pewnie przyda się wam znajomość Biuro rachunkowe w Krakowie to oni mają duże doświadczenie w tej branży i mogą zająć się waszymi księgami przychodów i rozchodów, księgowością czy kadrami.

    OdpowiedzUsuń