niedziela, 28 sierpnia 2016

Zakładanie firmy

  W poprzednim poście http://ksiegowoscpelnamocy.blogspot.com/2016/08/formy-prawne-przedsiebiorstw.html zostały omówione rodzaje działalności. Dziś omówimy jak założyć działalność jednoosobową i spółkę cywilną. Jakie wnioski i gdzie należy złożyć.
  Pierwsze decyzje jakie musi podjąć przedsiębiorca zakładając firmę:


  1.  Jaka nazwać firmę.
  2.  Jaki będzie przedmiot prowadzonej działalności (PKD)
  3.  Jaką formę prawną działalności chcemy założyć ( formy prawne działalności były omówione w poprzednim poście).
Nazwa firmy musi być unikalna, odróżniać się od innych firm działających na tym samym rynku.

 Aby założyć działalność jednoosobową lub spółkę cywilna musimy zarejestrować się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Następnie czeka nas wizyta w Urzędzie Skarbowym, a na końcu rejestracja w ZUSIe.
 Zacznijmy krok po kroku.


  1.   Rejestracja w CEIDG.                                                                                                                 Wchodzimy na stronę https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/ następnie klikamy na pasku zadań formularze, potem z wyświetlonej listy wybieramy przygotuj wniosek online i wypełniamy wniosek CEiDG. Na stronie będziemy już poinstruowani jak wypełnić wniosek. Wniosek ten jest jednoczesnym wnioskiem o nadanie nr REGON i/lub NIP oraz wyboru formy opodatkowania i zgłoszenie płatnika ZUS-u (płatnik ZUS-u czyli osoba płacąca za siebie składki i za swoich pracowników).  Jeśli chodzi o spółki cywilne to każdy ze wspólników musi złożyć osobny wniosek CEiDG. Po otrzymaniu NIP-u i Regonu nie musimy aktualizować swojego wpisu w CEIDG, gdyż po nadaniu tych numerów przez odpowiednie urzędy dane automatycznie w systemie się uzupełnią o te numery. W formularzu CEIDG wpisujemy numery rodzaju wykonywanej działalności. Do tego uzupełnienia możemy skorzystać z Polskiej Klasyfikacji Działalności zawarty jest tam spis czynności warz z numerami, które należy wpisać we wniosku. Nie ma żadnego limitu co do ilości wpisywanych nr PKD. Im więcej wpiszemy tym więcej możliwości prowadzenia działalności w firmie.
  2. Wizyta w Urzędzie skarbowym.                                                                                                   Po otrzymaniu nr NIP, który znajdziemy na stronie CEIDG (wchodząc na pasku zadań wyszukaj firmę następnie wpisując dane swojej firmy, otwiera się wtedy nasz wpis w CEIDG i tam jest zapisany NIP), jeśli zakładamy spółkę musimy złożyć druk NIP 2 i NIP D. Następnie podejmujemy decyzje czy chcemy i czy możemy skorzystać ze zwolnienia VAT. Zwolnieni z podatku VAT mogą być mali przedsiębiorcy, którzy przewidują, że wartość sprzedaży w ciągu roku nie przekroczy 150 000 zł. Jeśli nie chcemy, bądź nie możemy skorzystać ze zwolnienia VAT wypełniamy druk VAT -R i składamy w odpowiednim Urzędzie Skarbowym.
  3. Wizyta w ZUS-ie                                                                                                                            Jeśli poza działalnością jesteśmy zatrudnieni na umowę o prace i zarabiamy powyżej minimalnego wynagrodzenia wypełniamy druk ZZA i zanosimy do Urzędu ZUS. Jeśli nie jesteśmy nigdzie zatrudnieni, bądź nasze wynagrodzenie jest mniejsze od najniższej krajowej wypełniamy druk ZUA. Druki te możemy złożyć w dowolnym oddziale ZUS. Należy je złożyć w  ZUS-ie w ciągu 7 dni  od daty wpisanej w formularzu CIDG jako data rozpoczęcia działalności. Można wysłać wypełnione druki również Pocztą Polską, ale istnieje ryzyko zagubienia listu. Następnie uzupełniamy pierwsze deklaracje DRA (jest to druk rozliczeniowy z ZUS). Jeśli składki, które płacimy do ZUS nie zmieniają się i złożyliśmy pierwszą deklaracje na czas nie mamy obowiązku składać co miesiąc deklaracji ZUS DRA. Wystarczy wysłać pierwszą i co miesiąc regularnie opłacać składki. W momencie, gdy następuje zmiana składki, bo np. już nie pracujemy na umowę o pracę jesteśmy zobowiązani złożyć deklaracje ZUS DRA. Trzeba pamiętać, aby kopie deklaracji ZUS DRA trzymać również u siebie.
  4. Wyrobienie koncesji i licencji                                                                                                        W przypadku niektórych działalności przepisy nakładają uzyskania koncesji i licencji. Jeśli rodzaj zakładanej przez nas działalności tego wymaga musimy wyrobić odpowiednie licencje i koncesje.
  5. Księgowość                                                                                                                                     Gdy  w momencie wypełniania formularza nie wiedzieliśmy kto będzie prowadził naszą rachunkowość, a już wiemy to w formularzu CIDG musimy zaktualizować kto będzie prowadził naszą księgowość.
  6. Pieczątki                                                                                                                                     Niema prawnego obowiązku wyrobienia pieczątki, ale często jest przydatna. Jeśli decydujemy się na wyrobienie pieczątki to powinniśmy na niej umieścić następujące dane:
- pełna nazwa firmy (z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy)
- adres siedziby
- REGON 
- NIP 
- można umieścić telefon,  faks, e-mail.

   7. Wyrobienie konta bankowego.


Możemy już działać POWODZENIA

3 komentarze:

  1. Założenie firmy mam już za sobą. Teraz zaczęła interesować mnie pełna księgowość. Wrocław jest dużym miastem, dlatego ciężko mi wybrać konkretne biuro rachunkowe i w związku z tym interesują mnie wszelkie informacje na ten temat, aby bardziej świadomie wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przy zakładaniu firmy nie obyło się bez problemów. Za pierwszym razem został odrzucony wniosek ceidg 1. Dopiero później skorzystałem z generatora takiego wniosku, który pozwolił mi na pozytywną weryfikację wniosku. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli zakładasz firmę i do końca nie wiesz jak sobie z tym poradzić, w jakiej branży zacząć działać i jak dopełnić formalności to może zgłoś się do https://wzpartners.pl/oferta/doradztwo-biznesowe/ po poradę? Potem możesz podjąć z tą firmą współpracę w zakresie prowadzenia księgowości.

    OdpowiedzUsuń